seminario “Peeling the onion of a global neoliberal discourse on social welfare. The case of South Africa” (mercoledi 7 settembre 2022, ore 14.30 – Aula 10 DSRS via Verdi 26 TN)

Seminario

Mercoledì 7 settembre 2022 ore 14.30 – 16.30

Aula 10 – Dipartimento di Sociologia e Ricerca Sociale Università di Trento – Via Verdi 26 – 38122 Trento

The aim of this seminar is to metaphorically expose the different layers and implications of a global neoliberal discourse on a country’s social welfare provision, specifically within the context of social work and social development in South Africa. The social-political context of South Africa, and the country’s social welfare response will be explained in a graphical and practical way. Within this context, a critical reflection will be offered on how social service professions may be, unknowingly, promoting a neoliberal discourse and economy-centric values, that contradicts the aims of social development.

Lo scopo di questo seminario è esporre metaforicamente i diversi “strati” e le implicazioni di un discorso neoliberista globale sulle prestazioni di servizio sociale di un paese, in particolare nel contesto del lavoro sociale e dello sviluppo sociale in Sud Africa. Il contesto sociopolitico del Sud Africa e la risposta al benessere sociale del paese saranno spiegati in modo chiaro e concreto. In questo contesto, verrà offerta una riflessione critica su come le professioni dei servizi sociali possano, inconsapevolmente, promuovere esiti neoliberisti e valori economia-centrici, che contraddicono gli obiettivi dello sviluppo sociale.

Prof Lambert K Engelbrecht

Prof Lambert K Engelbrecht (MA in Social Work Management and Supervision, Cum Laude; DPhil in Social Work) is a former Chair of the Department of social work at Stellenbosch University. He started his professional career as a frontline social worker in 1986 and has extensive experience as  supervisor, manager, lecturer and researcher in social work. He is publishing widely on topics related to social work, social development, social work education, management and supervision, and the impact of a neoliberal discourse on social welfare in both global and South African contexts. He has more than 1000 publication citations to his more than 140  accredited research outputs.

Il prof. Lambert K Engelbrecht (MA in Social Work Management and Supervision, Cum Laude; DPhil in Social Work) è stato Direttore del Department of social work presso la Stellenbosch University. Ha iniziato la sua carriera professionale come assistente sociale nel 1986 e ha una vasta esperienza come supervisore, manager, docente e ricercatore nel lavoro sociale. Ha numerose pubblicazioni su argomenti relativi al social work, allo sviluppo sociale, all’educazione al lavoro sociale, alla gestione e alla supervisione e all’impatto di un discorso neoliberista sul benessere sociale in contesti sia globali che sudafricani. Ha più di 1000 citazioni di pubblicazioni per i suoi oltre 140 prodotti di ricerca accreditati.

Per informazioni scrivere a: alessandro.sicora@unitn.it

Il seminario si svolgerà in lingua inglese. Gli interessati potranno ricevere preventivamente le slide tradotte in italiano scrivendo a: alessandro.sicora@unitn.it

La partecipazione al seminario da parte di assistenti sociali vale 2 crediti formativi professionali (CROAS Trentino Alto Adige, ID 47856, https://www.cnoas.info/calendario_corsi_Trentino-Alto-Adige.html).

Posted in Seminari, Uncategorized.